Aug 30, 2013

Antara Sebak dan Tabah

Actually dah lama aku tak menulis dalam blog. Bukan apa, dunia blog seakan-akan malap dengan kehadiran teknologi dan aplikasi baru. Tetapi ini mungkin diari yang tersimpan untuk coretkan apa yang tidak boleh aku luahkan.

3.54 pagi. Baru balik lepas lepak dengan kawan aku. Dalam gelak tawa rupanya, ada tersembunyi cerita yang membuatkan suasana hening dan sepi seketika. Member aku kena brain tumor. Stage 3. Bersahaja saja dia cakap. Aku dan yang lain kelu tanpa kata-kata. Kami antara orang yg terawal tahu. Member yang lain mungkin tidak tahu lagi sebab masing-masing jauh di perantauan.

Aku sebak. Kami semua cuba buat-buat lawak. Tapi awkward moment tu tetap wujud bila tiba waktu tak cakap apa-apa. Dia tabah. Itu yang aku boleh cakap. 

Dari kata medical check-up di Australia, dr cakap surgery is very risk. Cuma ada pilihan radiation theraphy and Kimo. Sebak sebab dia cakap terpaksa balik Malaysia sebab penyakit ni. Mak dia tak tahu. Dia cuma cakap dia kecewa sebab risk untuk sambung pengajian dan tamatkan Degree tipis.

Kadang-kadang bila tiba waktu macam ni kita akan rasa yang kita ini bertuah sebenarnya diberi nafas dan kesempatan untuk menikmati kehidupan dunia tanpa rasa gelisah dan kecewa. Dia suruh rahsiakan dari kawan yang lain. Mungkin suatu hari nanti, dia akan beritahu sendiri. Mungkin ketika itu dia berada di atas katil? Sama-sama kita doakan dia. Amin.

No comments: